Szkoła Podstawowa Specjalna nr 24 w Płocku

Aktualności

 Kanał nowości
  • Nie znaleźliśmy żadnych nowych postów

Grudzień 19
19:11 2010

„Dlaczego teatr?”

Ważnym ogniwem wychowania  i rewalidacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną jest teatr szkolny. Jest to pewien rodzaj sztuki, który oddziałuje nie tylko na widza, ale przede wszystkim na młodego aktora. Terapia przez teatr stosowana w szkole specjalnej bardzo aktywizuje dzieci, uczy kontrolowania swoich emocji. Rozwija wyobraźnię dziecka  i kształtuje jego postawę twórczą. Do głównych celów terapii przez teatr należy zaliczyć:

  • rozwijanie mowy czynnej i biernej oraz myślenia dziecka;
  • wzbogacanie słownictwa, frazeologii, zakresu pojęć;
  • ćwiczenie  i rozwijanie pamięci;
  • kształcenie wyobraźni i spostrzegawczości;
  • przełamywanie barier psychicznych, nieśmiałości, zahamowań;
  • zaspokojenie potrzeb: akceptacji, tolerancji, współuczestniczenia, bycia rozumianym i docenianym (integracja ze zdrowym środowiskiem);
  • poznanie nowych środków ekspresji – uaktywnienie ekspresji samego siebie i spontaniczności;
  • kształcenie wrażliwości uczniów;
  • doskonalenie mimiki, operowania ciałem;
  • panowanie nad emocjami, współdziałanie w grupie;
  • uświadomienie własnej indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych;
  • rozwój kreatywności dziecka, wcielanie się w różne role.

Teatr pozwala zaspokoić te potrzeby dziecka, które nie mogą być z różnych przyczyn zrealizowane podczas zajęć lekcyjnych. Zajęcia teatralne pomagają w usamodzielnianiu się, uczą współdziałania, wrażliwości, sprzyjają uzewnętrznianiu swoich potrzeb i uczuć. Praca nad wspólną sztuką teatralną bardzo scala grupę, uczy wzajemnej pomocy i odpowiedzialności za wykonywaną pracę.

Jak tworzymy sztukę teatralną?

Scenariusz spektaklu, na którym opiera się proces teatroterapii powinien zawsze opierać się o treści zrozumiałe dla osób niepełnosprawnych oraz wzięte z ich życia, rozbudowujące rzeczywistość i zakres ich wiedzy o świecie, dające szanse im i widzowi na zrozumienie istoty niepełnosprawności intelektualnej i skomplikowanego człowieczeństwa osoby niepełnosprawnej. Występ na scenie to szansa na odniesienie przez osoby niepełnosprawne rzadko dostępnego sukcesu. Akceptacja, oklaski, wzruszenie widowni są przeżyciem wzmacniającym nie tylko dla aktorów, ale także ich rodzin. Spektakl powinien trwać do dwudziestu minut, a role powinny być dobrane dla  konkretnych osób. Sama sztuka powinna być dobrana adekwatnie do wieku aktorów, dorosłe osoby niepełnosprawne nie powinny odgrywać ról przedszkolaków. Należy zadbać o to, aby człowiek z niepełnosprawnością intelektualną nie był oklaskiwany za swoja nieporadność i niepełnosprawność, ale za to, czemu dał wyraz: za wartości, które wniósł do spektaklu, a które sprawiły, że spektakl stał się przez to godnym uwagi dziełem teatralnym. Kostiumy są bardzo ważnym elementem, gdyż angażują aktorów w odgrywanie swoich  ról, aktorzy są dostrzegani przez publiczność. Bardzo ważne jest, aby kostiumem nie ośmieszać osoby niepełnosprawnej. Nie wolno także zmieniać tożsamości płci dziecka: dziewczynki powinny grać role kobiece, a chłopcy męskie.

W terapii przez teatr zawarta jest ogromna siła, która jest w stanie wszystko zwyciężyć: fizyczny ból, nostalgię, wewnętrzny niepokój; może ona przełamać wszystkie psychofizyczne bariery, które codziennie pokonują osoby niepełnosprawne, stwarzając klimat wzajemnej akceptacji, tolerancji i zrozumienia.

Zajęcia teatralne rozwijają osobowość uczestników, dają okazję do ukierunkowania emocji, do osiągnięcia sukcesu i akceptacji, uczą cierpliwości i wytrwałości w dążeniu do obranego celu, pracy w grupie, współodpowiedzialności za efekt, pozwalają przezwyciężyć nieśmiałość i tremę. Występy osób niepełnosprawnych przed publicznością to wspaniałe integracyjne imprezy dające wszystkim uczestnikom niezapomniane chwile wzruszeń, przeżyć artystycznych oraz wesołej zabawy, a nam instruktorom, siłę i moc do dalszej pracy.

Opracowała : mgr Anna Bańka- Słowikowska

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /wp-content/themes/legatus-theme/includes/single/post-tags.php on line 5
Share

Podobne artykuły

Znajdź nas na Facebook

Archiwa

Kategorie

Październik 2019
P W Ś C P S N
« Wrz    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031